Sulge otsing

Meklēšana

Vai ir vērts maksāt vairāk par litija akumulatoru baterijām?

Vai ir vērts maksāt vairāk par litija akumulatoru baterijām?

02. janvāris 2019

Forklift

Materiālu pārkraušanas nozarē svarīgākās panākumu atslēgas ir produktivitāte un efektivitāte. Diennaktī ir ierobežots skaits stundu, tādēļ uzņēmums iegūst konkurences priekšrocības ikreiz, kad atrod veidu, kā padarīt vairāk īsākā laikā. Šajā rakstā stāstām par iekrāvēju litija jonu (Li-ion) akumulatoru jeb vilcējakumulatoru (vilces akumulatoru) priekšrocībām un trūkumiem. Litija jonu akumulatoru izmantošana iekrāvējos ir samērā jauns risinājums, un tas attīstās, ieviešot jaunas korekcijas. Dati ir apkopoti uz 2019. gada sākumu un var mainīties, tehnoloģijai attīstoties.

Darbības ilgums no vienas uzlādes

Tāpat kā svina-skābes akumulatoriem, arī šo akumulatoru darbības ilgums ir atkarīgs no izmantošanas specifikas (cik daudz ir pacelšanas, braukšanas un manevrēšanas). Vispār litija jonu akumulatori darbojas tikpat ilgi, cik tādas pašas ietilpības svina-skābes akumulatori, bet to uzlādes laiks ir daudz īsāks un nav veiktspējas samazināšanās izlādējoties.

Kalpošanas laiks

Litija akumulatoru bateriju ražotāji par vienu no tehnoloģijas priekšrocībām uzskata daudz ilgāku kalpošanas laiku, kas varētu būt līdz trīs četras reizes lielāks nekā svina-skābes akumulatoriem, tas ir, aptuveni 15 gadu. Šos datus vajadzētu uztvert piesardzīgi, jo litija akumulatoru izmantošana iekrāvēju sfērā ir sākusies nesen un pagaidām nav uzkrāti ticami statistiskie dati reālos iekrāvēju lietošanas apstākļos. Pašlaik darbībā atrodas pirmie litija akumulatori, kas vēl nav nokalpojuši savu darbmūžu. Baterijas ilgmūžību ietekmē temperatūras diapazons, uzlādes kvalitāte, dažādi bojājumi sistēmā, kā arī lietošanas kultūra. Ticamus statistikas datus varētu gaidīt ap 2025. gadu, kad pirmās baterijas būs savu laiku nokalpojušas. Svarīgi zināt, ka litija akumulatoru baterijas darbmūžs ir atkarīgs nevis no uzlādes-izlādes ciklu skaita, bet gan sāk samazināties tās izgatavošanas laikā.

Izmantošana ar līdzšinējiem iekrāvējiem

Salīdzinot ar svina-skābes akumulatoriem, litija jonu akumulatoriem ir lielāks enerģijas daudzums, skaitot uz vienu 1 m3, t. i., ar vienādu ietilpību tie aizņem mazāk vietas, tāpēc tos bez problēmām var izvietot jebkura iekrāvēja baterijas telpā. Sarežģījumi var rasties ar pretsvara elektroiekrāvējiem, kas tiek būvēti tā, lai akumulatoru baterija kalpo arī par pretsvaru, tāpēc, lai litija akumulatorus varētu izmantot līdzšinējos iekrāvējos, tie ir jāpadara smagāki. Parasti tas tiek panākts, vienkārši papildus pievienojot metālu. Protams, tas viss tiek nokomplektēts rūpnīcā, lai tā būtu viena monolīta kaste. Pretsvara iekrāvējiem, kurus jau sākotnēji ražo, paredzot litija akumulatorus, ir nedaudz cits līdzsvarojums, ņemot vērā mazāku akumulatoru masu. Noliktavu tehnikai (palešu ratiņi, līdzstaigājamie pacēlāji, komplektētāji) ir mazāka vajadzība pēc pretsvara, tāpēc tās uzbūve un pārveidošana ir vienkāršāka, līdz ar to vēsturiski tieši noliktavu tehnikai pirmajai tika uzstādīti litija jonu akumulatori.

Forklift

Ieguvumi no litija akumulatoru izmantošanas

  • Ātra uzlāde jebkurā laikā
    Litija jonu akumulatoru baterijas var visas dienas gaitā ik pa laikam uzlādēt 15 vai 30 minūtes vai pilnīgi uzlādēt nepārtrauktas vienas vai divu stundu sesijas laikā. Salīdziniet to ar svina-skābes akumulatoru bateriju astoņas stundas ilgo uzlādēšanu, kā arī papildu laiku to atdzesēšanai pēc uzlādes.
  • Mazāks elektroenerģijas patēriņš
    Litija jonu akumulatori ir par 30 % efektīvāki un uzlādējas aptuveni 8 reizes ātrāk nekā svina-skābes akumulatori.
  • Ilgāks kalpošanas laiks
    Litija jonu akumulatora kalpošanas laiks ir 2–4 reizes ilgāks nekā svina-skābes akumulatoriem.
  • Mazāk dīkstāvju
    Litija jonu akumulatoru baterijas nav jāmaina, kad tās ir izlādējušās, un tās var uzlādēt operatoru darba pārtraukumos. Iekrāvēja cena samazinās, jo nav vajadzīgas bateriju maiņas iekārtas.
  • Zemākas darbaspēka izmaksas
    Autokrāvēja litija jonu akumulatoru baterijām nav nepieciešama apkope vai ūdens uzpilde.
  • Lielāka produktivitāte
    Litija jonu akumulatoru baterijas jauda nesamazinās izlādes gaitā un ļauj darboties ar tādu pašu produktivitāti kā tieši pēc uzlādes.
  • Mazāks piesārņojums
    Litija jonu akumulatori neizdala kaitīgas gāzes, nerada skābes noplūdes risku un samazina utilizācijas izmaksas, jo tie tiek mainīti retāk.
  • Vairāk brīvas vietas
    Platību, ko izmantojāt par akumulatoru uzlādes telpu, var lietderīgi izmantot noliktavas vajadzībām.

Trūkumi un riski

  • Lielāka konstrukcijas sarežģītība
    Litija jonu akumulatoru baterijām ir speciāls vadības bloks, kas kontrolē to darbību un aizsargā tās. Konstrukcijas papildu sarežģītība nozīmē vairāk potenciālu problēmu, lielāku kļūdu varbūtību un lielāku risku sabojāt bateriju.
  • Šaurāks darba temperatūras diapazons
    Lai gan akumulatoru ražotāji nosaka darbības diapazonu no 0 līdz +45 °C, tos vajadzētu uzskatīt par galējiem parametriem, ar kuriem darbība vēl ir iespējama, bet ar ierobežotu funkcionalitāti. Lai baterijas darbmūžs būtu ilgāks, ieteicamā darbības temperatūra ir no +15 līdz +25 °C. Un uzlādes procesam ieteicamā vides temperatūra ir no +5 līdz +30 °C.
  • Ierobežotas pārstrādes iespējas
    Pašlaik litija akumulatorus var pārstrādāt tikai ārpus Latvijas — tas rada papildu izmaksas darbmūža beigās. Savukārt svina-skābes akumulatoru pārstrāde notiek uz vietas ar iespēju daļēji atgūt akumulatorā ieguldītos līdzekļus. Iespējams, nākotnē situācija uzlabosies un pakalpojums būs tikpat pieejams kā klasiskajām svina-skābes akumulatoru baterijām.
  • Lieli sākotnējie ieguldījumi
    Lai gan litija akumulatoru cenas turpina samazināties, tās joprojām ir piecas sešas reizes augstākas nekā klasiskajiem svina-skābes akumulatoriem ar līdzīgu ietilpību. Piemēram, jauna, kvalitatīva 625 Ah svina-skābes akumulatoru baterija kopā ar uzlādes iekārtu 1,5–2,0 t elektroiekrāvējam maksā aptuveni 3500–4000 EUR bez PVN. Litija baterijas cena kopā ar uzlādes iekārtu ir aptuveni 20000–21000 EUR.
  • Palielināts ugunsgrēka risks
    Neskatoties uz pastiprinātiem bateriju korpusiem un kvalitatīviem vadības blokiem, joprojām pastāv litija akumulatora aizdegšanās risks mehānisku bojājumu, bojājumu kontroles iekārtā vai iekšēju īssavienojumu dēļ. Jāņem vērā, ka ar litija akumulatoriem nedarbojas tradicionālās dzēšanas metodes — litijs bīstami reaģē ar ūdeni, tāpēc dzēšana ar ūdeni tikai pastiprinās degšanu. Tāpat nebūs efektīvi arī ogļskābās gāzes ugunsdzēšamie aparāti — litija degšanai nav vajadzīgs skābeklis. Litija akumulatoru dzēšanā var palīdzēt D klases ugunsdzēšamie aparāti, bet lielu bateriju dzēšanā tie maz palīdzēs. Drīzāk litija akumulatoram būtu jāļauj izdegt, ar BC vai D klases ugunsdzēšamajiem aparātiem tikai noslēdzot tālāku uguns izplatīšanos uz iekrāvēju vai apkārtējiem priekšmetiem. 

Pašlaik no litija akumulatoru bateriju izmantošanas visvairāk iegūst nozares, kurās iekrāvēji darbojas vairākās maiņās, piemēram, pārtikas pārstrādes uzņēmumi, loģistikas centri un citi uzņēmumi ar 24/7 darba režīmu. Šajās nozarēs iekrāvēja litija jonu akumulatori nodrošina papildu iespējas, samazinot darbaspēka izmaksas un uzlabojot produktivitāti. Ar šādu aktīvu darbību litija jonu akumulatoru baterija atmaksājas dažu gadu laikā. Mazāk noslogotās vietās šīs tehnoloģijas priekšrocības neatspēko tās cenu. Iespējams, turpmākā attīstība var veicināt cenu kritumu un lielāku pieejamību, kas var pārvērst litija akumulatorus iekrāvējiem par masveida preci.

Papildinformācija par akumulatoriem un to iegādi

Tālr.: +371 67609660, +371 29328000
E-pasts: serviss@laadur.lv

Atpakaļ pie saraksta