Sulge otsing

Meklēšana

Vai ir vērts maksāt vairāk par litija akumulatoru baterijām?

Vai ir vērts maksāt vairāk par litija akumulatoru baterijām?

02. janvāris 2019

Forklift

Materiālu pārkraušanas nozarē produktivitāte un efektivitāte ir svarīgākās panākumu atslēgas. Diennaktī ir ierobežots stundu skaits, tādēļ ikreiz, kad uzņēmums atrod veidu, kā padarīt vairāk mazākā laikā, tas iegūst konkurences priekšrocības. Šajā rakstā par litija jonu (Li-ion) iekrāvēju akumulatoriem, jeb vilcējakumulatoriem, ieguvumiem un trūkumiem. Litija jonu akumulatoru izmantošana iekrāvējos ir salīdzinoši jauns risinājums un tas attīstas ieviešot jaunas korekcijas. Dati ir apkopoti uz 2019. gada sākumu un var mainīties tehnoloģijai attīstoties.

Darbības laiks no vienas uzlādes

Tāpat kā ar svina-skābes akumulatoriem, darbības ilgums ir atkarīgs no to izmantošanas specifikas (cik daudz pacelšanas, cik daudz braukšana un menevrēšana). Vispārīgi runājot, litija jonu akumulatori darbojas tik pat ilgi cik tāda paša tilpuma svina-skābes akumulatori, bet tā uzlādes laiks ir daudz mazāks un nav veiktspējas samazināšanaās tam izlādējoties.

Kalpošanas laiks

Litija bateriju ražotāji kā vienu no tehnoloģijas priekšrocībām izvirza daudz ilgāku kalpošanas laiku, kas varētu būt līdz 3-4 lielāks par svina-skābes baterijām, kas varētu būt ap 15 gadiem. Šos datus vajadzētu uztvert piesardzīgi, jo pagaidām litija akumulatoru izmantošana iekrāvēju sfērā sākusies nesen un pagaidām nav uzkrāti ticami statistiskie dati reālos iekrāvēju lietošanas apstākļos. Uz doto brīdi darbībā atrodas pirmie litija akumulatori, kuri vēl nav nokalpojusi savu mūžu. Baterijas ilgmūžību ietekmē temperatūras diapazons, uzlādes kvalitāte, dažadi bojājumi sistēmā, kā arī lietošanas kultūra. Ticamus statistikas datus varētu gaidīt ap 2025 gadu, kad pirmās baterijas būs nokalpojušas. Svarīgi zināt, ka litija bateriju mūžs nav atkarīgs no izlādes/uzlades ciklu skaita, bet gan sāk samazināties tās izgatavošanas brīdī

Izmantošana ar esošajiem iekrāvējiem

Salīdzinot ar svina-skabes akumulatoriem, litija jonu akumulatoriem ir lielāks enerģijas daudzums skaitot uz vienu 1m3, t.i. pie vienāda tilpuma tie aizņem mazāk vietas, tāpēc tos bez problēmām var izvietot jebkura iekrāvēja baterijas telpā. Sarežģījumi var rasties ar pretsvara elektroiekrāvējiem, kuri tiek būvēti tā, lai akumulatoru baterija kalpo arī kā pretsvars. Tāpēc lai litija akumulatorus varētu izmantot esošajos iekrāvējos, nepieciešams tos padarīt smagākus. Parasti tas tiek panākts vienkārši pievienojot papildus metālu. Protams, tas viss tiek nokomplektēts rūpnīcā tā, lai tā būtu kā viena monolīta kaste. Pretsvara iekrāvējus, kurus jau sakotnēji ražo paredzot litija akumulatorus, ir nedaudz cits līdzsvarojums, ņemot vērā mazāku akumulatoru svaru. Noliktavu tehnikai (palešu ratiņi, līdzstaigajamie pacēlāji, komplektētāji) vajadzība pēc pretsvara ir mazāka, tāpēc to uzbūve un konvertācija ir vienkāršāka. Tāpēc vēsturiski tiesi noliktavas tehnika pirmā tika aprīkota ar litija jonu akumulatoriem.

Forklift

Ieguvumi izmantojot litija akumulatorus

  • Ātra uzlāde jebkurā brīdī
    Litija jonu baterijas var ik pa laikam uzlādēt visas dienas garumā 15 vai 30 minūšu laikā vai pilnībā uzlādēt vienas vai divu stundu nepārtrauktās sesijas laikā. Salīdziniet to ar svina-skābes astoņu stundu uzlādēšanas laiku, kā arī papildus laiku tā atdzesēšanai pēc uzlādes.
  • Mazāks elektroenerģijas patēriņš
    Litija jonu akumulatori ir par 30% efektīvāki un uzlādējas aptuveni 8 reizes ātrāk nekā svina-skābes akumulatori
  • Lielāks kalpošanas laiks
    Litija jonu akumulators kalpošanas laiks ir 2-4 lielaks par svina skābes akumulatoriem
  • Mazākas dīkstāves
    Litija jonu baterijas nav jāmaina tām izlādējoties un tās var uzlādēt operatoru pārtraukumos. Iekrāvēja cena samazinās jo nav vajadzīgs bateriju maiņas aprīkojums
  • Zemākas darbaspēka izmaksas
    Litija jonu autokrāvēja baterijām nav nepieciešama apkope vai ūdens uzpilde
  • Lielāka produktivitāte
    Litija jonu baterijas jauda nesamazinās tai izlādējoties un ļauj darboties ar tādu pašu produktivitāti kā tieši pēc uzlādes
  • Mazāks piesārņojums
    Litija jonu akumulatori neizdala kaitīgas gāzes, nerada skābes noplūdes risku un samazina utilizācijas izmaksas jo tās tiek mainītas retāk
  • Vairāk brīvas vietas
    Platību, kuru izmantojāt kā telpu akumulatoru uzlādei var lietderīgi izmantot noliktavas vajadzībām

Trūkumi un riski

  • Lielāka konstrukcijas sarežģītība
    Litija jonu baterijas ir aprīkotas ar speciālu vadības bloku, kas kontrolē baterijas darbību un to aizsargā. Papildus konstrukcijas sarežģītība nozīmē vairāk potenciālu problēmu, lielāku kļūdu varbūtību un lielāku risku sabojāt bateriju
  • Šaurāks darba temperatūru diapazons
    Lai gan akumulatoru ražotāji nosaka darbības diapazonu no 0C līdz +45C, tos vajadzētu uzskatīt par gālējiem parametriem, pie kuriem darbība vēl ir iespējama, bet ar ierobežotu funkcionalitāti. Ilgākam baterijas mūžam ieteicamā darbības temperatūra būtu no +15C līdz +25C. Un uzlādes procesam ieteicamā apkārtējās vides temperatūra no +5C līdz +30C.
  • Ierobežotas pārstrādes iespējas
    Uz doto brīdi litija akumulatorus var pārstrādāt tikai ārpus Latvijas, kas rada papildus izmaksas kalpošanas mūža beigās. Savukārt, svina-skābes akumulatoru pārstrāde notiek uz vietas ar iespēju daļēji atgūt akumulatorā iegūldītos līdzekļus. Iespējams, nākotnē situācija uzlabosies un pakalpojums būs tik pat pieejams ka klasiskajām svina-skābes akumulatoru baterijām.
  • Lielas sākotnējās investīcijas
    Lai gan litija akumulatoru cenas turpina samazināties, tās joprojām ir 5-6 reizes augstākas par klasiskajām svina-skābes baterijām ar līdzīgu tilpumu. Piemēram, jauna kvalitatīva 625Ah svina-skābes akumulatoru baterija kopā ar uzlādes iekārtu 1.5-2.0t elektroiekrāvējam ir aptuveni 3500-4000 eur bez pvn. Litija baterijas cena kopā ar uzlādes iekārtu ir aptuveni 20000-21000 eur.
  • Palielināts uguns risks
    Neskatoties uz pastiprinātiem bateriju korpusiem un kvalitatīviem vadības blokiem, joprojām pastāv litija baterijas aizdegšanās risks dēļ mehāniskiem bojājumiem, bojājumiem kontroles iekārtā vai iekšējiem īssavienojumiem. Jāņem vērā, ka tradicionālās dzēšanas metodes ar litija baterijām nestrādā – litijs bīstami reaģē ar ūdeni, tāpēc dzēšana ar ūdeni tikai pastiprinās degšanu. Tāpat, nebūs efektīvi arī ogļskābās gāzes ugunsdzēšamie aparāti – litijam degot skābeklis nav nepieciešams. Litija bateriju dzēšanai var palīdzēt D klases ugunsdzēšamie aparāti, bet lielu akumulatoru gadījumā tie arī maz palīdzēs. Drīzāk litija akumulatoram būtu jāļauj izdegt, tikai ar BC vai D klases aparātiem noslēdzot talāku uguns izplatīšanos uz iekrāvēju vai apkārtējiem priekšmetiem. 

Uz doto brīdi no litija bateriju izmantošanas visvairāk iegūst nozares, kurās iekrāvēji darbojas vairākās maiņās, tādas kā pārtikas pārstrādes uzņēmumi, loģistikas centri un citi uzņēmumi ar 24/7 darba režīmu. Šajās nozarēs litija jonu iekrāvēja baterijas nodrošina papildu iespējas samazinot darbaspēka izmaksas un uzlabojot produktivitāti. Pie šādas aktīvas darbības litija jonu baterija atpērk sevi dažu gadu laikā. Mazāk noslogotās vietās šīs tehnoloģijas priekšrocības neatspēko tās cenu. Iespējams, turpmākā attīstība var veicināt cenu kritumu un lielāku pieejamību, kas rezultātā var pārvērst litija akumulatorus iekrāvējiem par masveida produktu.

Papildus informācija par akumulatoriem un iegādi

T.: +371 67609660, +371 29328000
E-pasts: serviss@laadur.lv

Atpakaļ pie saraksta